Φροντίδα κυρίας στα Νέα Βρασνά
Φροντίδα κυρίας στα Νέα Βρασνά

Ζητείται για άμμεση πρόσληψη ...

ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΕ 2ΑΡΙ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ
ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΕ 2ΑΡΙ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ

Ενοικιάζεται 2άρι σπίτι, ...

ΕΠΙΠΛΩΜΕΝΗ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ
ΕΠΙΠΛΩΜΕΝΗ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ

Πωλείται μονοκατοικία 70 τ.μ. ...

ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΠΟΛΥΕΠΙΠΛΟ
ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΠΟΛΥΕΠΙΠΛΟ

Πωλείται έπιπλο κατάλληλο για ...

ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ
ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ

Πωλείται οικόπεδο 270 ...

ΜΟΔΙ
ΜΟΔΙ

Η εικόνα του ήρεμου τοπίου ...

ΛΟΥΤΡΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ
ΛΟΥΤΡΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ

Σε μικρή απόσταση από τη Νέα ...

ΝΙΚΟΜΗΔΙΝΟ
ΝΙΚΟΜΗΔΙΝΟ

Το Νικομηδινό, άλλος ένας ...

ΒΡΑΣΝΑ
ΒΡΑΣΝΑ

Στην ημιορεινή περιοχή του ...

ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΣ
ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΣ

Δίπλα στο Φιλαδέλφιο ...

Ιστορία. Σύντομη αναδρομή στο γραφικό τρενάκι της γραμμής Σταυρού - Σαρακλή

trenaki2

Αναμνήσεις μιας άλλης εποχής: Το γραφικό τρενάκι της γραμμής Σταυρού - Σαρακλή

 
Αναμνήσεις μιας άλλης εποχής που κάποτε οι δικοί μας γονείς και παππούδες τις έζησαν, εμείς οι μεγαλύτεροι τις προλάβαμε κάπως.. και οι νέοι ούτε καν τις θυμούνται.
 
Δεν υπάρχει άλλωστε και τίποτε γύρω μας για να τις θυμίζει...
 
Μονάχα μνήμες, σκόρπιες θύμισες και ευτυχώς κάποια γραπτά στοιχεία που αξίζει να διασωθούν και να τα μάθουν οι νεότεροι!
 
 
Όλα τα παιδιά της γενιάς μου θυμούνται το ''Συνεργείο'' στον Σταυρό.
 
Συνεργείο: Ο παλιός σταθμός του τρένου που υπήρχε στο χωριό. Η γενιά μου το τρενάκι δεν το είδε ποτέ.
 
Είχε πάψει να λειτουργεί (θα δούμε παρακάτω το πως...) και ακούγαμε μόνο αναμνήσεις και ιστορίες από τους μεγαλύτερους μας...
 
Καρβουνόσκονη και σιδερόβιδες γεμάτος ο τόπος. Όλα μας τα παιχνίδια εκεί!
 
Το γηπεδάκι μας που παίζαμε μπάλα... Το στάκα - μαν... Η μακριά γαιδούρα εκεί στήνονταν... Οι μπίλιες μας εκεί... Εκεί και τα πρώτα μας χτυποκάρδια...
 
Εκεί να μαζεύουμε παλιοσίδερα και να τα πουλάμε στους παλιατζήδες για χαρτζιλικάκι... Όλα εκεί.
 
Μέχρι που κτίστηκε το Γυμνάσιο Σταυρού το 1978 (Το λυόμενο στην αρχή), μετά το Λύκειο, κατόπιν το Νηπιαγωγείο.
 
Ο τόπος άλλαζε σταδιακά, μέχρι που σήμερα τίποτα δεν θυμίζει όλα εκείνα.
 
Φαντάζομαι ανάλογες αναμνήσεις από το τρενάκι αυτό, τις γραμμές του, τους σταθμούς και την λειτουργία του θα έχουν λίγο - πολύ όλοι οι συνομίλικοι μου και οι μεγαλύτεροί τους σε όλα τα χωριά της διαδρομής του.
 
Νικομηδηνό, Στίβος, Περιστερώνα, Ν. Απολλωνία, Ν. Μάδυτος, Βόλβη, Ρεντίνα, Σταυρός, καθώς και άλλα χώρια που ήταν κοντά στην γραμμή όπως το Σχολάρι, ο Προφήτης, η Νυμφόπετρα κτλ, δέθηκαν με το τρένο είτε ταξιδεύοντας, είτε γιατί με αυτόν τον τρόπο έκαναν τις δουλειές τους ή γιατί ακόμα και απλώς να έπαιζαν στους σταθμούς του όπως εμείς!
 
****************************************
 
Καλό σας ταξίδι με το τρενάκι στις αναμνήσεις μιας άλλης εποχής...
 
Μπορεί να πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που σταμάτησε την λειτουργία του το μικρό τρενάκι της γραμμής (Ηράκλειο Λαγκαδά) Σαρακλή - Σταυρού, όμως εξακολουθεί να υπάρχει στο νου και στην καρδιά των ανθρώπων που το έζησαν.
 
Σήμερα λίγοι νέοι πιθανόν να γνωρίζουν την ύπαρξη αυτής της γραμμής, όμως και αυτό το κομμάτι του σιδηροδρόμου έχει γράψει την δική του ιστορία αφού άφησε στις μνήμες των ανθρώπων της περιοχής έντονες αναμνήσεις και συγκινήσεις.
 
Θα προσπαθήσουμε στο σημερινό μας αφιέρωμα να σκιαγραφήσουμε την σύντομη πορεία του στον χρόνο και στον τόπο που κυκλοφόρησε. 
 
Βρισκόμαστε στα 1916 και στην περίοδο του πρώτου παγκόσμιου πόλεμου. Οι συμμαχικές δυνάμεις για την μεταφορά στρατιωτικού υλικού κατασκευάζουν την γραμμή με αφετηρία το χωριό Σαρακλή λίγο έξω από τον Λαγκαδά στο σημερινό Ηράκλειο .
 
Η γραμμή κατευθύνονταν νότια των λιμνών Αγίου Βασιλείου και Βόλβης διέρχονταν από τα στενά της Ρεντίνας και από την Ασπροβάλτα κατέληγε ανάμεσα στα χωριά Μύρινα και Δήμητρα των Σερρών.
 
Το έργο άρχισε να λειτουργεί το 1920 αφού νωρίτερα είχε εξαγοραστεί από το ελληνικό κράτος.
 
Λίγα χρόνια αργότερα η γραμμή περιορίστηκε στην Ασπροβάλτα για να τερματίσει στην συνέχεια στο Σταυρό.
 
Στο διάστημα της κυκλοφορίας του τρένου πολλοί κάτοικοι των χωριών Άγιος Βασίλειος, Βασιλούδη, Γερακαρού, Λαγκαδίκια, Νικομηδηνό, Στίβος, Περιστερώνα, Ν. Απολλωνία, Ν. Μάδυτος, Βόλβη, Ρεντίνα, Σταυρός, καθώς και χώρια που ήταν κοντά στην γραμμή όπως το Σχολάρι, ο Προφήτης, η Νυμφόπετρα κτλ, δέθηκαν με το τρένο είτε ως επιβάτες είτε γιατί με αυτόν τον τρόπο μετέφεραν τα προϊόντα τους.
 
Στην περίοδο της κατοχής και λίγο πριν φτάσει στο τέλος της κυκλοφορίας του, το τρένο πρόσφερε μεγάλες και ανεκτίμητες υπηρεσίες ιδιαίτερα στην Θεσσαλονίκη με την μεταφορά εμπορευμάτων όπως τα καυσόξυλα και το αλάτι αλλά και επιβατών για να κάνουν τα μπάνια τους στο Σταυρό και την λουτροθεραπεία τους στα λουτρά της Ν. Απολλωνίας.
 
Το μήκος της γραμμής μέχρι το Σταυρό ήταν 66 χ.λ.μ. και το άνοιγμα των γραμμών 60 εκατοστά.
 
Η ταχύτητα του τρένου ήταν από 15 ως 25 χ.λ.μ. την ώρα. Η διαδρομή ήταν ευχάριστη.
 
Περνούσε δίπλα από τις λίμνες με τους κύκνους και τα ψαροπούλια ενώ το πέρασμα από τα χώρια έδινε πανηγυρικό χαρακτήρα αφού ήταν και η μοναδική επικοινωνία των κατοίκων. Σήμερα μόνο ορισμένα υποστυλώματα υπάρχουν σε ξεροπόταμους που θυμίζουν ότι κάποτε περνούσε από εκεί τρένο.
 
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι οι μεταφορά των επιβατών από το Σαρακλή- στην Θεσσαλονίκη και αντίστροφα γίνονταν με λεωφορεία των Σ.Ε.Κ.
 
trenaki1
 
Η ΑΝΑΤΙΝΑΞΗ ΤΟΥ ΤΡΕΝΟΥ ΚΑΙ Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΟΥ.
 
Το γεγονός της ανατίναξης του τρένου, δεν θα μπορούσε να το περιγράψει κανείς άλλος καλύτερα από αυτόν που το έχει ζήσει.
 
Παραθέτουμε παρακάτω την αφήγηση του κ. Ιωάννη Τάταρη όπως την κατέγραψε στο περιοδικό «ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ» ο αείμνηστος σταθμάρχης Άλκης Τούλας.
 
«Το μεσημέρι της 6ης Ιανουαρίου 1947, ημέρα των Θεοφανίων, ξεκίνησε το τρένο από το Σαρακλή για το Σταυρό.
 
Χιόνιζε από την προηγούμενη και το χιόνι δημιούργησε ανησυχίες για την πορεία του τρένου.
 
Με καθήκοντα εργοδηγού, αντικατέστησα τον εργοδηγό κ. Ψωμαδιανό ο οποίος κωλύονταν την ημέρα εκείνη, πήρα την ομάδα γραμμής και επιβιβαστήκαμε στο τρένο. Τότε ήμουν αρχιεργάτης.
 
Είχαμε εντολή την διάνοιξη της γραμμής σε περίπτωση εμποδίου από τα χιονιά. Στο χιλιομετρικό σημείο Χ.Σ., 35 +500 που βρίσκεται μεταξύ Περιστερώνας και Λουτρών Ν. Απολλωνίας (μέσα στον εμφύλιο...)  μας έστησαν ενέδρα.
 
Αρχηγός  τους ήταν κάποιος γνωστός στην περιοχή, πρώην εργάτης γραμμής.
 
Οδήγησε την ομάδα του με πλάβες (βάρκες) μέσα από την λίμνη και έφθασε στη γραμμή. Εκεί ο ίδιος  που γνώριζε τον τρόπο να σταματήσει το τρένο, σήκωσε μια κόκκινη σημαία και το σταμάτησε.
 
 Θα ήταν περίπου η ώρα δύο το μεσημέρι. Ανέβηκαν όλοι στο τρένο και το οδήγησαν στην τοποθεσία «Κρύα νερά».
 
Εκεί κατέβασαν όλους τους επιβάτες και γύρω στις πέντε το απόγευμα με μπαζούκα κατέστρεψαν την μηχανή και δυο από τα πέντε βαγόνια.
 
Θυμάμαι χαρακτηρίστηκα ότι την πρώτη φορά δεν πυροδότησε το μπαζούκα αλλά έγινε και δεύτερη προσπάθεια με την οποία πέτυχαν το σκοπό τους δηλαδή να αχρηστέψουν το συρμό.
 
Στην συνέχεια αναλάβαμε την πρωτοβουλία για τους επιβάτες οι οποίοι διανυκτέρευσαν στη Ν. Απολλωνία και την άλλη μέρα γύρισαν και αυτοί και εμείς στα σπίτια μας με έντονο τον τρόμο από την ανατίναξη.
 
 Στην αμαξοστοιχία αυτή της 6ης Ιανουαρίου του 1947 μηχανοδηγός ήταν ο Σαράντης Μπίτσιος και θερμαστής ο Στέργιος Γκούμας». 
 
Όπως πληροφορηθήκαμε την περίοδο της γερμανικής κατοχής έγιναν πολλές ανατινάξεις στην γραμμή αυτή με πολλά θύματα μεταξύ αυτών και ο σταθμάρχης Αβράμογλου και ο γιος του σταθμάρχη Παντελίδη.
 
Με τα αλλεπάλληλα χτυπήματα που δέχθηκε την περίοδο της κατοχής και του εμφύλιου ήταν αναμενόμενο ότι θα έπαυε η κυκλοφορία του γραφικού τρένου.
 
Στις 17/8/1947 το τρένο σταματά οριστικά τα δρομολόγια του με τα οποία έγραψε την δική του ιστορία .
 
Μέχρι το 1955 η γραμμή εξακολουθούσε να συντηρείται όμως το όνειρο να ξαναλειτουργήσει έμεινε όνειρο και την ίδια χρονιά άρχισε το ξήλωμα.
 
Συζητώντας με τους κάτοικους της περιοχής διαπιστώνει κανείς πόσο βαθιά είναι η επιθυμία τους να ξανακούσουν το ήχο του τρένου στην περιοχή τους όχι μόνο από λόγους συναισθηματικούς αλλά και για λόγου οικονομικής ανάπτυξης.
 
Όπου περνά το τρένο λενε είναι προτέρημα αφού υπάρχει ανάπτυξη...
 
 
Γράφτηκε από τον/την Βασίλης Τσολάκης
ΤΟ ΖΩΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΤΗΣ ...

Η πιο συνηθισμένη ...

1
ΚΛΕΙΣΤΟΣ Ο ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΒΗΣ ...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ...

1
ΒΑΜΒΑΚΙΑ-ΚΟΠΗ ΠΙΤΑΣ 2017

Σε μια ακόμα ...

1
ΠΑΣΤΑ ΦΛΩΡΑ ΝΗΣΤΙΣΙΜΗ

Αγαπημένη τάρτα που ...

1
ΓΙΑ .. ΓΕΛΙΑ !! (09/02)

Γυρνάει ο Μήτσος ...

1
ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ (16 ΜΑΡΤΙΟΥ ...

Λύνει ένας παπάς ...

1
ΤΑ ΝΕΑ ΤΩΝ ΓΗΠΕΔΩΝ ΣΤΟ ...

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ...

1
ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

...

1
ΣΥΣΤΑΣΗ ΟΜΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ...

Ο Ο.Π.Α.Π. Δήμου ...

1