Φροντίδα κυρίας στα Νέα Βρασνά
Φροντίδα κυρίας στα Νέα Βρασνά

Ζητείται για άμμεση πρόσληψη ...

ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΕ 2ΑΡΙ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ
ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΕ 2ΑΡΙ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ

Ενοικιάζεται 2άρι σπίτι, ...

ΕΠΙΠΛΩΜΕΝΗ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ
ΕΠΙΠΛΩΜΕΝΗ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ

Πωλείται μονοκατοικία 70 τ.μ. ...

ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΠΟΛΥΕΠΙΠΛΟ
ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΠΟΛΥΕΠΙΠΛΟ

Πωλείται έπιπλο κατάλληλο για ...

ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ
ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΣΤΗΝ ΑΣΠΡΟΒΑΛΤΑ

Πωλείται οικόπεδο 270 ...

ΛΟΥΤΡΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ
ΛΟΥΤΡΑ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ

Σε μικρή απόσταση από τη Νέα ...

ΣΤΙΒΟΣ
ΣΤΙΒΟΣ

Περίπου 43 χιλιόμετρα από την ...

ΦΙΛΑΔΕΛΦΙΟ
ΦΙΛΑΔΕΛΦΙΟ

Ένα οικιστικό σύνολο που ...

ΡΕΝΤΙΝΑ
ΡΕΝΤΙΝΑ

Ο όμορφος οικισμός της ...

ΣΚΕΠΑΣΤΟ
ΣΚΕΠΑΣΤΟ

Στην διαδρομή μέσα στα δάση ...

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ

politismosΈχουμε μεγάλη χαρά που φιλοξενούμε στην σελίδα του volvinews ένα άρθρο για τον ρόλο του Πολιτιστικού Συλλόγου και τα ήθη και έθιμα που προσπαθούν οι άνθρωποι αυτοί που περιβάλουν τους Πολιτιστικούς Συλλόγους να κρατήσουν ''ζωντανά''

ακόμη και με την πάροδο των χρόνων ,με πολύ κόπο, προσωπική και συλλογική δουλειά και θα δανειστώ μερικά λόγια από την Κική Δημουλά, η Ακαδημαϊκός μας και τολμώντας να παραφράσω ασεβώς τη μεγάλη μας ποιήτρια, λέω κι εγώ «Φύλαγέ μου, Θεέ μου, τουλάχιστον όσα δεν θα πεθάνουν ποτέ»
Όλοι σχεδόν οι Σύλλογοι που ασχολούνται με τα κοινά, έχουν ως επιθετικό ή επεξηγηματικό προσδιορισμό το “Πολιτιστικός”. Αρκετοί μάλιστα, εκβιάζοντας ή βιάζοντας από άγνοια την ελληνική γλώσσα, προσθέτουν και το “Εκπολιτιστικός”, δίκην ιεραποστόλων που εκπολιτίζουν άξεστους αγρίους ή υποδεέστερους πολιτιστικά ανθρώπους. Ευτυχώς ο Αμφιτρύων Σύλλογος της Ηράκλειας είναι γνώστης του θέματος. Είθισται λοιπόν, να μιλούμε όλοι μας για την αναγκαιότητα του πολιτισμού στη ζωή μας και της διατήρησης της παράδοσης του τόπου μας. Ας μου επιτραπεί να ασχοληθώ λίγο με τις έννοιες αυτές, έστω κι αν όλοι μας, υποσυνείδητα ή μη, υποθέτουμε ότι τις κατέχουμε καλά και ξέρουμε περί τίνος πρόκειται, όταν τις ακούμε ή τις χρησιμοποιούμε.

Πολιτισμός είναι: “Το σύνολο των υλικών, πνευματικών, τεχνικών επιτευγμάτων και επιδόσεων, που είναι αποτέλεσμα των δημιουργικών δυνάμεων και των ικανοτήτων του ανθρώπου και που εκφράζεται ιστορικά στους τύπους και στις μορφές οργάνωσης και δράσης της κοινωνίας καθώς και στη δημιουργία (υλικών και πνευματικών) αξιών”.

Επομένως, είναι απολύτως θεμιτό έως και υποχρεωτικό, μία κοινωνία με στοιχειώδη οργάνωση, να απαιτεί από τα εντεταλμένα και αρμόδια όργανά της να προσφέρουν όλη εκείνη την ατμόσφαιρα και το περιβάλλον, ώστε οι δημιουργικές δυνάμεις και ικανότητες του κόσμου να βρίσκουν τρόπους έκφρασης. Κυρίως όμως να καταγράφουν, να ενισχύουν, να προωθούν, να διαδίδουν, να στηρίζουν, να προφυλάσσουν και κυρίως να προστατεύουν την παραγωγή των πολιτιστικών αγαθών των μελών της. Εξ άλλου, έτσι δημιουργείται και μία αέναη ροή πολιτιστικής ιστορίας, ένα συνεχές ιστορικό αποτύπωμα, που θα κληρονομήσουν ως παρακαταθήκη οι νεότεροι. Θα προσέθετα εδώ χωρίς ίχνος υπερβολής, ότι οι Σύλλογοι θα πρέπει να έχουν όχι μόνον την απαίτηση από την Πολιτεία να προστατεύει το πολιτιστικό περιβάλλον, αλλά και την υποχρέωση να ελέγχουν την κάθε προσπάθεια και μορφή αλλοίωσής του από παρεμβάσεις, θεσμικές ή εξωθεσμικές. Και αυτό αφορά όλα τα επίπεδα και τις παραμέτρους πολιτισμού. Από τις μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες του φυσικού περιβάλλοντος, από την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς των προγόνων μας, έως την κοινωνική αλληλεγγύη και την επικάλυψη των αντίστοιχων κενών που αφήνουν οι κεντρικές και περιφερειακές διοικήσεις, λόγω αδιαφορίας, αμέλειας ή αδυναμίας. Και το τονίζω αυτό, διότι στη χώρα μας, η οποία βρίθει πολιτιστικών αγαθών λόγω της ιστορίας της, έχουμε άπειρα παραδείγματα παράνομης ή και νομότυπης αλλοίωσης και καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος, παράνομης οικειοποίησης ιστορικών αγαθών και αρχαιοκαπηλίας. Έχουμε επίσης και καταστροφές και αλλοιώσεις του δομημένου πολιτιστικού μας πλούτου, που προέκυψε και προκύπτει είτε από άγνοια, είτε από μεγαλομανία, είτε από την επικράτηση μίας άκρατης εμπορικο-τουριστικής λογικής, είτε από την επιβολή ανιστόρητων προσωπικών επιλογών.

Παράδοση είναι: “Ότι αναπτύσσεται ιστορικά, μεταδίδεται και μεταβιβάζεται (στο πλαίσιο μιας ομάδας, κοινωνίας κτλ.) σχεδόν αναλλοίωτα, από τη μία γενιά στη άλλη, σε σχέση με συμπεριφορές, αντιλήψεις, ιδέες, έθιμα, δραστηριότητες, πρακτικές και τεχνικές” Η διατήρηση της παράδοσης λοιπόν θα σήμαινε, εάν το εξετάσει κανείς μονοσήμαντα και στατικά, την αναλλοίωτη διατήρηση αυτών των στοιχείων και την μεταφορά τους στις νέες γενεές εις το διηνεκές. Αυτό, στη γενικότητά του, ηχεί μεν θετικά, αλλά ουσιαστικά είναι άκρως ανιστόρητο, ανεφάρμοστο και τελικά αντιδραστικό. Η ιστορική εξέλιξη της ζωής δεν περιλαμβάνει στάσεις ακινησίας, αλλά συνεχείς αλλαγές και προσαρμογές στα νέα δεδομένα, κυρίως τα τεχνολογικά, τα οποία και διαμορφώνουν συνεχώς ένα νέο βιωματικό περιβάλλον. Οι άνθρωποι και οι κοινωνίες επομένως, νομοτελειακά προσαρμόζονται και αξιοποιούν τα δεδομένα αυτά, αλλάζοντας ήθη, έθιμα, νοοτροπίες και τελικά αλλάζοντας στάσεις ζωής.

Ο εθνικός μας και νομπελίστας ποιητής Γιώργος Σεφέρης, αναφέρει ότι: “Ένα μέρος του παρελθόντος πεθαίνει κάθε στιγμή και η θνησιμότητα του μας μολύνει, αν προσκολληθούμε σ' αυτό με υπερβολική αγάπη. Ένα μέρος του παρελθόντος μένει πάντα ζωντανό και αν καταφρονήσουμε τη ζωντάνια του, κινδυνεύουμε”. Όταν ένας ζωντανός οργανισμός, άνθρωπος ή κοινωνία, εξελίσσεται, δεν απορρίπτει ή δεν πρέπει να απορρίπτει τα προηγούμενα στάδια που έχει πλέον ξεπεράσει, αλλά να τα ενσωματώνει, διαφοροποιημένα και προσαρμοσμένα στην τρέχουσα κατάσταση και στις νέες απαιτήσεις και δεδομένα. Το πρόβλημα των κοινωνιών και των λαών, κατά την ταπεινή μου άποψη, δεν είναι τόσο ο κίνδυνος αλλοίωσης της πολιτιστικής ταυτότητας από το συνεχώς εξελισσόμενο ιστορικό γίγνεσθαι. Ούτε η απάντηση σε αυτές τις φοβίες είναι η εσωστρέφεια και η προγονολατρεία, πόσο μάλλον η προγονολαγνεία. Το πρόβλημα είναι, όταν οι κοινωνίες δεν καταφέρνουν να οσμώσουν υγιώς τα αξιακά δεδομένα του παρελθόντος με τους νέους κώδικες αξιών του παρόντος και να αποκτήσουν μία σύγχρονη ταυτότητα, ώστε να αποκρούσουν την πολιτισμική τους αλλοτρίωση από την ομογενοποίηση των ηθών και προτύπων, που προσπαθεί να επιβάλλει η νέα παγκοσμιοποιημένη και ισοπεδωτική λογική και τάξη των πραγμάτων. Στο πνεύμα αυτό, ο κάθε Σύλλογος, θα πρέπει να θεωρεί την διατήρηση της παράδοσης του τόπου του, όχι μόνον ως μία διαδικασία που αρχίζει και τελειώνει με συνεχώς επαναλαμβανόμενες οπτικοακουστικές και χορευτικές μιμητικές αναπαραστάσεις κάποιων στιγμών του παρελθόντος, ή με περιστασιακές νεκραναστάσεις παλαιών εθίμων. Η παράδοση είναι η συνείδηση της ύπαρξης του παρελθόντος μέσα στο παρόν. Η διατήρηση της παράδοσης, είναι η ανάδειξη των αξιών που η ίδια η παράδοση εμπεριέχει και η λειτουργία των αξιών αυτών ως αντισωμάτων κατά της ισοπεδωτικής λογικής των σύγχρονων εμπορευματικών προτύπων ζωής. Με δεδομένη λοιπόν τη σαφή διατύπωση των δύο αυτών εννοιών, η όλη προσπάθεια που πρέπει να καταβάλλουν οι πολιτιστικοί Σύλλογοι, είναι η εξεύρεση μιας χρυσής τομής. Της χρυσής τομής μεταξύ της προώθησης και της διάχυσης στα μέλη του και στον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο των πολιτιστικών αξιών της παράδοσης του τόπου τους, με παράλληλη ενσωμάτωση αυτών των αξιών στις νέες συνθήκες και νέες αξίες που διαμορφώνει καθημερινά η σύγχρονη πραγματικότητα. Και είναι προφανές ότι δεν αποτελεί χρυσή τομή ο επιδερμικά επαναλαμβανόμενος μιμητισμός του παρελθόντος, είτε σε επίπεδο μονότονων αναπαραστάσεων εθίμων, είτε σε επίπεδο παρεμβάσεων με τη δημιουργία υποκριτικών και ψευδοπαραδοσιακών τουριστικών σκηνικών και δομών. Ας στηρίξουμε όλοι την προσπάθεια που κάνουν οι άνθρωποι που πλαισιώνουν τους Πολιτιστικούς Συλλόγους ,είναι εκείνοι που κρατούν ζωντανά τα ήθη και τα έθιμα μας και πρέπει όλοι οι υπόλοιποι που ''κοιτάζουμε'' από μακριά να είμαστε δίπλα τους σε κάθε τους κίνηση και όσο μπορεί ο καθένας ξεχωριστά.

Εμείς εδώ στο volvinews σας ευχόμαστε να είστε όλοι και όλες γεροί ,δυνατοί ,δημιουργικοί και να κρατάτε τα έθιμα μας ''ψηλά''. Συγχαρητήρια σε όλους εκείνους που εμπλέκονται σε όλους τους Πολιτιστικούς συλλόγους .Σας ευχαριστούμε .


Γράφτηκε από τον/την Μαρία Μπακατζά
ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΠΑΝΥΓΗΡΙ ΣΤΟ ...

Τρείς μέρες κρατάει ...

1
ΓΙΑ..ΓΕΛΙΑ !! (26/11)

Τα αίτια της τρύπας ...

1
ΘΑ ΚΑΤΑΒΑΛΩ ΚΑΘΕ ΔΥΝΑΤΗ ...


Ο νέος Πρωθυπουργος ...

1
ΓΙΑ..ΓΕΛΙΑ !! (1/12)

Συζητούσε κάποιος ...

1
ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΛΙΜΝΗ ...

Ημερίδα για τη ...

1
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2011 ...


Ανοιχτά στην ...

1
ΓΑΡΙΔΟΜΥΔΟΠΙΛΑΦΟ

Υλικά συνταγής

...

1
ΓΙΑ …ΓΕΛΙΑ … (21 ...

Ο Γιαννάκης ...

1
ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΖΙΤΖΙΚΩΣΤΑ ...


Με δυο άξονες ...

1